כך תשמרו על בריאות ילדיכם בחופשת הקיץ

    עפר גדנקן No Comments on כך תשמרו על בריאות ילדיכם בחופשת הקיץ

    פציעות ילדים בחופשת הקיץ? השיניים כואבות? הילד מתקשה לאכול?
    כיצד מטפלים ולמי פונים?

    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    למעלה משני מיליון ילדים יצאו לחופשה. ילדים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד ושיעור היפגעותם עולה בתקופת החופשה. ברגע האמת, כיצד נכון לפעול ולאן כדאי לפנות? ד"ר אחמד קאסם ואלכס חשפר, מנהלים במוקדי הרפואה הדחופה של מכבי שירותי בריאות בצפון עם התשובות:

    דימום כתוצאה מחבלה: אם מדובר בחתך ביד או ברגל, הגביהו אותה מעט ולחצו על המקום בבד נקי מבלי להרפות עד שהדימום ייעצר, חטאו וחבשו את אזור החתך. חשוב לזכור,  אין לחטא פצע פתוח או חתך באמצעות אלכוהול. במקרה של חשד לשבר אין להזיז את הגפה הפגועה. כאשר מדובר בשטף דם חזק ואיבוד דם משמעותי, אסור לאבד זמן ומומלץ להזעיק עזרה.

    דימום מהאף: יש להניח קרח עטוף במגבת בחיבור שבין המצח לאף. אין להגביה את הראש ולהטות אותו אחורנית.

    מדוע מסוכן לאבד דם?: איבוד דם בשל פציעה עלול להוביל למצב של הלם שעלול להוביל אף למוות. על המבוגר האחראי מוטל לוודא את מקור הדימום ולדאוג לעצירתו. טיפול נכון בפגיעה עשוי למנוע זיהומים משניים.

    עומק הפגיעה: פגיעה חיצונית אינה חודרת את עובי העור. בפגיעה פנימית עמוקה נפגמת שלמות העור ונוצרת חשיפה של תת עור או רקמת שומן לסביבה החיצונית. אך גם פגיעה שטחית הנגרמת משפשוף מצריכה טיפול בכדי למנוע זיהום, יש לנקות את המקום ולצמצם את החשיפה לגורמים מסכנים. לטיפול בפצעים קלים של העור, ניתן להשתמש במשחות מרגיעות ומטפלות כדוגמת בפנטן. בפגיעה מורכבת יותר, יש להיוועץ ברופא.

    כווית: פגיעה תרמית בעור מתחלקת לפי עומק וחומרת הפגיעה לשלוש רמות:
    דרגה ראשונה –  מתבטאת באודם וברגישות.
    דרגה שניה –  מתבטאת בהופעת שלפוחיות.
    דרגה שלישית –  מתבטאת בפגיעה בשלמות העור ונזק לחלקים העמוקים של העור ולרקמות שתחתיו.

    סוג הטיפול תלוי בדרגת הכוויה. בפגיעה קלה ניתן להשתמש בתכשירים ומשחות המסייעים בהחלמת העור. במידה ונוצר זיהום, מומלץ לגשת לאבחון רפואי ולקבל טיפול מתאים.

    לכל הפגיעות המוזכרות, מוקדי הרפואה הדחופה בקהילה הם פתרון מעולה. רופאים המומחים לאותם פגיעות מעניקים מענה רפואי מיטבי בזמן אמת למטופלים, המשתחררים חזרה לביתם תוך זמן קצר וחוסכים הגעה לבתי חולים. במכבי שירותי בריאות מציינים לשם דוגמא את המוקד לרפואה דחופה בחיפה בו התקבלו בשנת 2021 כ-20,000 מטופלים- כשרק 10% מהפונים הופנו להמשך טיפול בחדרי מיון, והשאר שוחררו לביתם תוך זמן קצר עם אבחנה וטיפול מתאים. הציוד המתקדם בשילוב של צוות מומחים, הופכים את מוקדי הרפואה למקום הראשון אליהם מומלץ להגיע במקרה רפואי דחוף. המקרים בהם נכון להגיע עם ילדים אל מוקדי הרפואה הדחופה: חום ללא מקור, צליעה בילדים, מצבי קוצר נשימה, הקאות, שלשולים והתייבשות, התקפי אלרגיה חריפים, טיפול אורתופדי לחבלות גפיים, חתכים, כוויות, ופגיעות בעלי חיים, חבלות ראש קלות כולל פנים וחלל הפה

    השיניים כואבות? הילד מתקשה לאכול? אם התופעות הללו מוכרות לכם או ששוב הילדים העירו אתכם בלילה בגלל כאבי שיניים – זכרו שזה לא חייב להיות המצב. ד"ר אילנית יבלון, המנהלת הרפואית של מכבי באלעד ומומחית ברפואת שיניים ציבורית, שיתפה אותנו בדרכים הנכונות למניעת תחלואה דנטלית באמצעים פשוטים וקלים שיסייעו לכם לעבור את חופשת הקיץ בבריאות.

    הידעתם כי ישנו קשר בין הישגים לימודיים לבין כאב שיניים? במחקר ענק נמצא כי קיים קשר הדוק בין קשיים בלימודים לבין בעיות בהיגיינת הפה ומחלות השיניים כמו עששת. הנתון הזה לא צריך להפתיע, שכן כאב שיניים גורם גם לתלמידים להיות פחות מרוכזים, להפחית שעות שינה ולהיעדר מהלימודים בכדי לטפל בתחלואת השיניים.

    עששת: לא נעים להכיר: עששת ("חורים בשיניים") היא המחלה הזיהומית הנפוצה ביותר בעולם בקרב ילדים, אך לשמחתנו זוהי מחלה שניתן למנוע באמצעים פשוטים ושינוי הרגלים באופן זמין לכולם. כדי לא להגיע לעששת מלכתחילה – מניעה ראשונית היא החשובה ביותר: צחצוח שיניים במשחה עם פלואוריד מותאמת גיל החל מבקיעת השן הראשונה , ביקור לבדיקה ראשונית במרפאות השיניים של מכבי וקביעת בדיקות שגרה כל חצי שנה, או בהתאם להנחיות רופא/ת השיניים. צחצוח השיניים הוא האמצעי החשוב ביותר לניקוי מכני של הרובד – משטח של חיידקים שהתיישב על השיניים והחניכיים.

    שינוי הרגלים מגיל צעיר: צחצחו לילדיכם שיניים. עששת בילדות היא המנבא העיקרי לבעיות שיניים ועששת בבגרות. הרגלים שיוקנו לפעוטות בתחילת חייהם ילוו אותם לשנים ארוכות. פעמים רבות דוגמה אישית של צחצוח עם משחת שיניים עם פלואוריד ע"י ההורים והאחים הבוגרים תעזור בשיפור שיתוף הפעולה והקניית ההרגל לילדים צעירים מהם. משחת שיניים מופלרת ניתנת לרכישה בכל בית מרקחת או מרכול, והיא המפתח למניעת עששת.

    נתקו את ההאכלה מבקבוק להרדמת התינוק ובמהלך השינה: הורים רבים אינם מודעים להשלכות הגדולות שיש לשתיית בקבוק דייסה, הזנה טבעית-הנקה, או תמ"ל במהלך הלילה לתינוקות לאחר בקיעת השיניים – החלב/הדייסה בבקבוק נדבק למשטח השן, ובהפחתת הפרשת רוק בשינה, נוצרים מוקדי עששת בגילאים צעירים מאוד. התופעה מוכרת גם כ"עששת בקבוק". ההמלצה היא להימנע מהשכבה של התינוק עם בקבוק, ולנתק את ההאכלה מהשינה.

    הימנעו ככל הניתן מצריכת סוכרים: כל הילדים (וגם המבוגרים) אוהבים מתוק, ולא ניתן להימנע מאכילת מאכלים המכילים סוכרים לגמרי. לכן עדיף לאכול מוצרי מתיקה לאחר הארוחה ולא בין ארוחות, משום שהפרשת הרוק לאחר האוכל מוגברת ושוטפת את שיירי המזון בצורה טובה יותר.

    שתו מים: משקאות ממותקים, כולל משקאות הממותקים על בסיס פירות וחלב ו-100% מיצי פירות, הם מקור עיקרי לסוכרים חופשיים. יש להימנע ככל הניתן מצריכת משקאות מוגזים וממותקים ולהעדיף מים.

    חבלות שיניים: חבלות שיניים נפוצות בזמן פעילות ספורטיבית, רכיבה על אופניים, קפיצה בטרמפולינה, בריכות שחייה ועוד. יש להיבדק צמוד ככל הניתן למועד החבלה במרפאת השיניים, גם כאשר מדובר בילדים צעירים עם שיניים נשירות (שיני חלב). אם יש שבר/יציאה של שן קדמית בעקבות חבלה, יש לשמור את החתיכה או השן שניזוקה בחלב או במים ולהביאה עימכם עד כשעה לאחר החבלה למרפאת השיניים לטיפול חירום.

    קבעו כבר היום בדיקות שגרה: כל ילד בישראל זכאי לטיפולים משמרים ומניעתיים בחינם, או בהשתתפות עצמית סמלית. הטיפול כולל שימוש בגז צחוק בהתאם לצורך ולרמת שיתוף הפעולה של הילד. כדי להימנע מכאבי שיניים וגילוי מאוחר של מוקדי עששת שלא תמיד נראים לעין (פעמים רבות העששת מסתתרת בין נקודות המפגש של השיניים וניתנת לאבחון רק בצילום דנטלי), יש להגיע אחת לחצי שנה לביקורת במרפאת השיניים. המפגש הראשוני נועד לצורך הערכת מצב השיניים של הילד, הערכת גורמי הסיכון שלו וקביעת תכנית טיפול או מעקב בהתאם. הרופא ייעץ לילד ולהורים וידריך אותם בנושאי בריאות הפה והשיניים וצחצוח נכון. המפגש נעשה בצורה חווייתית ונעימה מתוך רצון לייצר חוויה שתקדם את שיתוף הפעולה ותמנע תחלואה ככל הניתן בהמשך.

    במכבידנט ובמרפאות השיניים שבהסדר עם מכבי באלעד ישנם רופאים ורופאות שיניים מומחים ומנוסים מאוד בטיפול בילדים ובמבוגרים, שיעזרו לכם לשמור על החיוך.



    0 תגובות